· 

Hulpverleningsgesprekken voorbij de waan van de dag

 

Je ziet een cliënt nu al enkele weken en wat je ook doet, het gesprek gaat over ‘de waan van de dag’. Iedere week is er weer een nieuwe tegenslag in zijn leven geweest, een afwijzing op een sollicitatie, een ruzie met een buurvrouw etc., hij dringt aan het erover te hebben. Je cliënt zou graag horen hoe jij er tegenaan kijkt, vraagt je advies "Wat moet ik ermee doen?" Als je vraagt hoe het is gegaan met de ontspanningsoefening die je hebt meegeven, wuift hij dit resoluut weg. "Dat is écht niet gelukt", Vanwege die eerdergenoemde tegenslag. Na afloop van zo’n gesprek ben je moe en leeg, en voor je gevoel kom je geen stap verder. Want ditzelfde patroon herhaalt zich steeds, ondanks je voornemens, om deze meneer verder te laten kijken dan wekelijkse tegenslagen.

Hoe komt het toch dat je cliënt ieder keer zijn wekelijkse tegenslagen agendeert? De kans is groot dat jij een onduidelijke start in het gesprek maakt. Jij kan het hele verloop van het vervolggesprek bepalen door de juiste allereerste vraag te stellen.

Veel hulpverleners open een gesprek vriendelijke en belangstellend: “Hoe is het gegaan?” of “Hoe gaat het met je?” Onbewust nodig je de cliënt uit te praten over de dat wat hem nú bezighoudt.  Wil je het gesprek volgens sturen naar een ander thema (jouw plan), dan zal je dat energie gaan kosten. En zodra deze meneer zijn tegenslag heeft verteld, zal hij sowieso teleurgesteld zijn als je er niet op in gaat. En dat allemaal door je beleefde opening van het gesprek… Je open houding en het feit dat je cliënt de agenda mag bepalen, zijn goede eigenschappen als hulpverlener. Deze open en vriendelijke houding kent in dit geval een schaduwzijde. Gelukkig kan je een cliënt ruimte blijven geven om zaken zelf te agenderen en open vragen te stellen, maar je gaat een andere start maken.

 

Je kunt een veel duidelijker eerste vraag stellen, bedenk deze van tevoren en schrijf hem op. Ik geef je wat voorbeelden:“Hoe is het gegaan met de ontspanningsoefeningen die ik je heb meegegeven? “of “Waar ben je trots op als je terugdenkt aan de afgelopen twee weken?”

 

Of beter nog, maak gebruik van de structuur die de gespreksmethode Huis van je Leven Methode biedt: “Welke kamer heeft de afgelopen twee weken (maak de periode concreet) veel van jouw aandacht gekregen?”  En laat je cliënt voordat hij antwoord eerst de pion in de betreffende kamer plaatsen. Door een heldere start te bieden, die structuur biedt zal je het gesprek sturen, voorbij de ‘waan van de dag’. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0