· 

Contact, maar dan op afstand

Over videobellen en andere vormen van online behandelcontacten

Contact maken met je cliënt in tijden van de getroffen maatregelen rondom Coronavirus/COVID-19. Hoe doe je dat? Want het blijft noodzakelijk dat er contact is tussen hulpverleners en hun cliënten. Denk aan de mensen met GGZ problematiek, autisme, overbelaste mantelzorgers. Juist nu, in deze onrustige en onzekere tijden hebben deze mensen het contact met hun hulpverlener hard nodig.

 

En gelukkig kan dit ook, kwalitatief contact is nog steeds mogelijk. Anders dan je gewend bent in  een 'face-to-face' gesprek, bijvoorbeeld via telefoon of videobellen. Deze blog geeft je wat praktische tips hoe je dit snel en AVG veilig vorm kan geven.

 

Laten we vooral continuïteit in contact blijven vormgeven in deze onrustige en onzekere tijden. 

 

 

  • Maak geen gebruik van diensten als Skype en Facetime. Het is in de eerste plaats onhandig dat cliënten dát betreffende platform moeten hebben en wellicht zelfs een account (Skype) moeten aanmaken. Maar bovenal zijn het geen veilige platforms, omdat het onduidelijk is welke van onze gegevens en informatie Skype en Facetime precies opslaat, hoe lang deze informatie bewaard blijft en wie er wel of niet toegang tot heeft, daarom kan de privacy niet gegarandeerd worden!  Ook geef je als hulpverlener op deze manier wellicht ongewenste informatie aan je cliënt, zoals je persoonlijke telefoonnummer of mailadres. Daar kun je op een later moment echt last van krijgen, bijvoorbeeld ongewenste nachtelijke telefoontjes. 
  • Maak gebruik van veilige platforms die zijn goedgekeurd door je werkgever en/of AVG proof zijn, overleg hier bij twijfel over. Denk aan online behandelplatforms als Therapieland, Minddistrict, Telespy, en Jouw omgeving. Zo nodig moet er een extra video module worden toegevoegd. Is er geen online platform snel beschikbaar. Dan is Pluform.nl een veilige en Nederlandse oplossing en AVG proof. Zoom wordt ook door veel collega's gebruikt en genoemd, Zoom biedt een beveiligde verbinding, is ook geschikt voor groepscontacten. Zoom is geen Nederlands bedrijf, ik weet niet precies wat ze met de gegevens doen (reageer hierover gerust onder dit bericht).
  • Vervang al  je consulten voor een telefonisch contact of videobellen. Ga niet door elkaar werken, dat is moeilijk te organiseren en onduidelijk voor jezelf en cliënten. Het geeft je de mogelijkheid de optie van 'consulten op afstand'  echt serieus vorm te geven en continuiteit in contact te kunnen bieden. Vorm zo mogelijk een apart team of een apart tijdsblok voor de strikt noodzakelijk 'face-to-face' contacten (denk aan mensen zonder telefoon of internetverbinding).
  • Kies in deze tijden bij voorkeur voor telefonische of videoconsulten, in plaats van e-mail begeleiding/benadeling. De communicatie verloopt dan synchroon en niet asynchroon zoals bij werken met e-mail. Bij asynchrone communicatie kan er veel ruis (zoals onduidelijkheid) ontstaan. Na een direct (synchroon) contact kun je wel een opdracht per mail sturen, bij voorkeur via een e-health platform (ivm de AVG veiligheid). Zo ontstaat er een zogenaamde blended behandeling, waarbij synchroon en aynchroon contact worden afgewisseld.
  • Vraag om ondersteuning van je secretariaat (indien aanwezig). Om informatieve mails te versturen, je praktisch te helpen bij de inrichting van je online spreekuur. Dit kan misschien ook bij je thuis, in plaats van op de praktijk. Ook als je meer thuis gaat doen, vraag hulp of zoek contact met collega's/vakgenoten. Je hoeft deze plotselinge verandering  niet alleen op te lossen. 
  • Zorg voor geluid, camera en microfoon. Denk hierbij aan een eenvoudige headset in combinatie met een webcam. Vooral geluid is belangrijk om een goed gesprek te kunnen voeren. Bij bellen is een headset ook te adviseren om nekklachten bij jezelf te voorkomen. 
  • Stuur mensen vooraf een mail met een korte uitleg over het platform dat je gaat gebruiken. Geef wat praktische info over het platform en login mogelijkheden. Kun je het gesprek nog eens terugkijken? krijgen mensen een opname toegestuurd? Let op om te vermelden ze andere huisgenoten even de kamer uitsturen en vraag of er geluid en microfoon beschikbaar is.
  • Lukt de verbinding niet, beloof dan altijd te bellen en doe dit ook. Je consult kun je ook telefonisch vormgeven. 

'Mijn cliënt behandelen terwijl hij niet in de spreekkamer zit, dat kan ik niet hoor, zo kan ik geen contact maken.'

 

Een hulpverlener

Hoe geef je handen en voeten aan een online of telefonisch consult:

 

Het is ook lastig, je contact online of telefonisch vormgeven, als je normaal gewend bent om face-to face contact te maken. Stap over je onzekerheid heen en ga het doen en uitproberen. Vraag hulp bij praktische belemmeringen. Ik beloof je, het kan best meevallen, wie weet wordt je er nog enthousiast van, wie weet je cliënt ook. Durf het te ontdekken, nu we even niet anders kunnen.

 

Het online contact:

Maak even contact met de persoon in beeld, bespreek eerst kort (indien van toepassing) het eventuele ongemak over dit nieuwe medium. Benoem ook dat je het fijn  vindt ....... toch te spreken. Vraag even door naar de omgeving waar diegene zit (belangstelling en contact maken) en controleer of diegene alleen is. Maak in je gesprek,  net als anders gebruik van je communicatieve vaardigheden: Luisteren , samenvatten, doorvragen en parafraseren.

 

Bied meer structuur dan je gewend bent in een face-to-face gesprek. Denk vooraf na wat wil je graag doen of bereiken met dit gesprek. Dat kan een combinatie zijn van onderstaande ingrediënten* en deze kun je even nalopen als voorbereiding van je gesprek:

  • Relatie onderhouden - Belangstelling tonen voor hoe het gaat met de cliënt
  • Empathie tonen - Inleven in de positie van de cliënt
  • Taakuitvoering stimuleren - De cliënt motiveren om een taak uit te voeren door interesse te tonen in het resultaat
  • Taakuitvoering bekrachtigen - De cliënt complimenten geven voor het afronden van een opdracht of taak.
  • Zelfredzaamheid bevorderen - De cliënt motiveren tot zelfredzaamheid
  • Psycho-educatie - informatie geven over de aandoening

* deze ingrediënten zijn afkomstig uit het boek E-health handboek voor hulpverleners van A. Waringa en A. Ribbers

 

Het kan helpen een gezamenlijke taal te ontwikkelen om snel tot de kern te komen, dus blijf de methodieken gebruiken die je eerder al hebt ingezet, van CGT, tot de Yucel Methode,  Brainblocks of de Huis van je Leven Methode. Bij het werken met bijvoorbeeld Huis van je Leven Methode werk je met zo'n gezamenlijk taal, je kan dan bijvoorbeeld de vraag stellen: "Over welke kamer wil je in dit gesprek graag praten?" Deze vraag is vaak eenvoudiger voor je cliënt, dan de vraag: "Waar wil je het graag over hebben?"

 

Werk je met een e-health platform dan kun je na het gesprek gericht oefeningen klaarzetten voor de cliënt om mee verder te gaan. Vergeet niet om op de ingezonden opdrachten actief feedback te geven, om je cliënt te motiveren en stimuleren, zijn proces actief te volgen. Reageer ook als er niets gebeurt met deze opdrachten, laat zien dat je geïnteresseerd bent. 

 

Hulpverleningsgesprekken zijn telefonisch of via beeldbellen vaak korter, is mijn persoonlijke ervaring. Maar niet minder kwalitatief dan je gesprek in de spreekkamer. Twijfel je hieraan? Vraag het eens na bij je cliënt. 

 

 

Overige apps/hulpmiddelen die de moeite waard zijn om hier te noemen:

  • Voor overleg met je collega's raad ik de Siilo app aan, voor beveiligd intercollegiaal overleg. 
  • Voor mantelzorgers van ouderen met beperkte digitale vaardigheden is er de tablet van Memory Lane. Deze ziet eruit als een fotolijstje. Hij bevat onder meer een duidelijke agenda die meldingen doet van belangrijke gebeurtenissen, een slim fotoalbum en beelden en muziek van vroeger. Beeldbellen met familieleden kan ook op eenvoudige en intuïtieve manier.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met online contact met je cliënt en andere tips.

Deel ze onder deze blog. 

 

 

 

Deze blog is geschreven door Ingrid Schoen, eigenaar en trainer van de Huis van je Leven Methode met een achtergrond als verpleegkundige en POH-GGZ in de huisartsenpraktijk. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0