Blog

 

Ingrid Schoen blogt over de Huis van je Leven© Methode!

Met haar achtergrond als verpleegkundige en communicatietrainer en traint zij professionals in het werken met de gespreksmethodiek Huis van je Leven©  en motiverende gespreksvoering. Daarnaast zet zij zich als initiator in voor het platform Villa Balans rondom het thema mantelzorg GGZ. Creativiteit in werkvormen en werken met groepen, daar gaat haar hart sneller van kloppen. Ingrid adviseert zorginstellingen over het voeren van een 'ander gesprek' met cliënten. Kernwoorden zijn hierbij, gelijkwaardigheid, positieve psychologie, motiverende gespreksvoering en een integrale benadering.

 


Huis van je Leven© Methode in de paardenbak

Coaching met behulp van paarden én Huis van je Leven© Methode. Misschien denk je, hoe werkt dat? Dat vroeg ik mij ook af. Vorige week nodigde Sandra van Rooij, paardencoach bij VR-coaching en gecertificeerd Huis van je Leven© gebruiker mij uit in haar paardenbak in Woubrugge voor een heel bijzondere coachsessie.
Wat is paardencoaching ?
Paarden leven in groepen en vinden het belangrijk dat het met iedereen in de kudde OK is. Ze spiegelen gedrag en gevoel. Paarden spreken een stille taal. Alles is communicatie. Tijdens een paardencoach sessie hoef je niet te praten. Deze stille taal spreekt tot ons hart. Je wordt er rustig van. Het paard maakt je soms aan het lachen of huilen. Paarden nodigen je uit om naar je gevoel te gaan….
Paardencoaching en Huis van je Leven©
Sandra gebruikte Huis van je Leven© door alle kamers een eigen pion te geven. In nog geen 5 minuten spiegelde het paard mij tot de kern. Veel stress en onzekerheid speelde zich bij mij af rondom het thema financiën. Een thema waar ik liever snel overheen wilde stappen. Maar met een zwiep van de staart maakte het paard in de bak mij veel duidelijk. Ik vond het een heel bijzondere sessie. Het paard gaf mij met zijn directe en liefdevolle communicatie inzicht, samen met het gebruik van het Huis van je Leven© wat mij  structuur en overzicht gaf. Een sessie die me in korte tijd naar diep gevoelde frustratie en emoties bracht. Maar ook een gevoel van opluchting omdat dit ruimte gaf na te denken over oplossingen die echt bij mij passen.

De werkwijze van Sandra in samenspel met de Huis van je Leven© Methode smaakt naar meer.

Op woensdag 10 mei aanstaande organiseer ik samen met Sandra een dagworkshop speciaal voor paardencoaches. Meer weten? Stuur alvast een mail naar info@isvb.nl Vanaf 29 maart vind je meer informatie over deze workshop op de deze site.

 

Wil je meer weten over paardencoaching of zelf gecoacht worden met behulp van paarden? Neem contact op met Sandra van Rooij via  www.vr-coaching.nl

 

0 commentaren

'Hoe gaat het met je?' Waarom deze goedbedoelde vraag averechts kan werken.

Stel je weleens de volgende vraag: "Hoe gaat het met je?" Lees dan vooral deze blog. Want deze goed bedoelde vraag is vaak weinig effectief en kan zelfs leiden tot irritatie bij je gesprekspartner.

Ik sprak laatst een huisarts die meer aandacht wilde besteden aan de mantelzorgers van patiënten op zijn spreekuur.  Hij zag de noodzaak, maar het 'goede gesprek' kwam maar niet op gang. Een aantal voorbeelden:

 

 Een jonge moeder van twee kinderen is getroffen door borstkanker. Haar partner voelt zich buitenspel staan in de wereld van behandelingen. Hij is bovenal heel druk om te zorgen dat het leven kan doordraaien. Zijn angsten en vragen stopt hij weg. Hij heeft inmiddels forse slaapproblemen.

 

 

Na een hersenbloeding keert een man na lange revalidatie huiswaarts. Zijn partner probeert te leven met haar man die zeer prikkelgevoelig is en naar haar beleving ‘niet meer dezelfde’ is. Ze ervaart veel stress en spanning.

 

In de zorg- en hulpverlening staat diegene met de aandoening centraal en worden de mensen eromheen snel over het hoofd gezien. Maar deze huisarts had oog gekregen voor deze mantelzorgers en nodigde deze doelgroep vaker specifiek uit op zijn spreekuur.  Goedbedoeld en fijn dat deze arts meer aandacht besteedde aan deze vaak vergeten doelgroep. Toch was hij teleurgesteld in wat deze gesprekken opleverde. Mensen lieten vaak weinig los, hij had het gevoel dat er meer speelde. Maar hij was blijkbaar niet de persoon tegen wie ze dat gingen vertellen. Wat vraag je ze dan? vroeg ik aan deze arts. Nou, zei deze arts, ik vraag dan:

'Hoe gaat het met je?' Waarom juist die vraag, vroeg ik hem. 'Nou, op die manier toon ik oprechte belangstelling, dat ik echt even wil weten hoe het met die meneer of mevrouw gaat. Ik ga er dan echt even voor zitten'. Deze huisarts is niet de enige die echte belangstelling wil tonen met deze open vraag. Eventueel te vervangen door: 'Hoe gaat het nou met jou?' Ook vrienden en kennissen zijn er een ster in om deze vraag te stellen aan iemand die iets vervelends doormaakt. Je collega verschijnt op het werk na het overlijden van zijn moeder. Bij de begroeting krijgt hij van veel collega’s dé vraag: 'Hoe gaat het met je?' voorgeschoteld. Waarschijnlijk weet je, ook uit eigen ervaring, dat dit een hele lastige vraag is. De vraag is zo groot dat hij bijna niet de beantwoorden is. We hebben allemaal geleerd dat een open vraag veel langere antwoorden oplevert, dan gesloten vraag. Echter de open vraag ‘hoe gaat het met je?’ levert vaak een bijzonder kort antwoord op. Daarmee kunnen we vaststellen dat deze veel gestelde vraag gewoon niet werkt. Deze vraag kun je dus beter niet stellen. Wat had deze huisarts dan wel kunnen doen?

  • Hij had specifieker kunnen zijn: Ik weet dat je partner ernstig ziek is, ik ben benieuwd naar het effect op jouw leven?
  • Hij had dichter bij zichzelf kunnen blijven en de vraag meer kunnen inleiden: Ik maak me zorgen over jou, de ziekte van je partner duurt al heel lang. Zijn er zaken waarbij ik je kan helpen?
  • Hij had de verschillende levensgebieden waarop de gebeurtenis effect heeft kunnen onderzoeken met behulp van de Huis van je Leven© Methode. Want de ziekte van je partner heeft niet alleen invloed op de relatie, ook werk, financiën, toekomstperspectief staan door deze levensgebeurtenis allemaal onder druk. Het Huis van je Leven© helpt om deze levensgebieden  met gerichte vragen verder te onderzoeken.

Heb jij suggesties voor de vervanging van de vraag 'Hoe gaat het met je?' of word je juist wel blij van deze vraag. Laat het me weten!

0 commentaren

Eye-openers die je helpen om de cliënt werkelijk centraal te stellen in een gesprek.

Alle zorginstellingen hebben tegenwoordig wel in hun slogan staan: De cliënt centraal. Wat betekent dat eigenlijk; 'De client centraal'? Het gaat over de cliënt die zelf beslist over de manier van leven, over wat, hoe en wanneer hij ondersteuning wil. Over hoe hij zijn leven wil inrichten , over zijn wensen en dromen voor de toekomst. Het gaat over vragen die soms over de muren of de mogelijkheden van de zorginstelling heengaan. Vooral dit laatste maakt het soms lastig voor hulpverleners: Bespreekbaar durven maken wat ze mogelijk niet zelf kunnen oplossen.  Niet alleen lastig voor hulpverleners ook hulpvragers gaan vaak uit van het aanbod van de hulpverlener bij het formuleren van hun hulpvraag. Logisch toch?! Bij de bakker bestel je tenslotte ook geen komkommer. Dan sla je de plank mis en zeker in een omgeving waar je niet zo bekend bent sla je liever geen flater.

 

Zo bespreekt Marjan die al jaren voor haar zieke partner zorgt met niemand haar financiële zorgen. Zorgen die haar van binnen opeten en haar veel stress bezorgen. Hulp op dit gebied blijft uit terwijl er al jaren meerdere hulpverleners over de vloer komen.

 

Henry heeft na een schaatsongeval een acute dwarslaesie opgelopen. In een revalidatiecentrum revalideert hij om terug te kunnen naar huis. Hij praat met hulpverleners over zijn mogelijkheden om terug te keren naar zijn werk en weer zelfstandig te worden thuis. Het ongeluk heeft veel met hem gedaan, Henry is gaan nadenken over de zin van het leven. Misschien wil hij wel een reis gaan maken, een studie volgen. Hij weet het even niet. Hulpverleners lastig vallen met deze vragen doet hij liever niet. Eerst naar huis, weer aan het werk. Dan is er ruimte om verder na te denken.

 

Twee kleine voorbeelden die illustreren dat je als hulpverlener vaak niet het hele verhaal kent. Samenwerking tussen hulpvrager en hulpverlener is essentieel; hulpverleners hebben niet het laatste woord over wat hulpvragers nodig hebben om hun leven te verbeteren. En al doe je het onbewust en wil je liever niet sturen. De setting en wederzijdse verwachtingen leiden ertoe dat het échte of het hele verhaal niet naar boven komt. Als je je hier van bewust van bent maakt je al een belangrijke eerste stap op weg naar het meer openstaan voor het verhaal van je cliënt.

 

 

Tips voor hulpverleners:

  •  Vat in gesprekken regelmatig samen en vraag door.
  • Vraag ook eens naar toekomstwensen en dromen van je cliënt.
  • Wie is vooral aan het woord in het gesprek? Hanteer als hulpmiddel de 70/30 regel: Hulpvrager: 70%, hulpverlener: 30%.
  • Bied ruimte en tijd om te praten over allerlei zaken, ook zaken die buiten je vakgebied omgaan.
  • In een gesprek afwijken van je eigen vakgebied is niet erg, je kunt doorverwijzen of je cliënt helpen om zaken op een rij te zetten. Het leven van de cliënt staat tenslotte centraal, niet jouw zorgaanbod.

Ondersteuning nodig bij het praktisch vormgeven van deze gesprekken?

Ga naar www.huisvanjeleven.nl voor meer informatie.

 

0 commentaren

Huis van je Leven© Methode, gesprekken met ouderen

Aan het woord mantelzorgcoach Mirjam, zij gebruikt de Huis van je Leven© Methode vanaf het eerste uur. Ze beschrijft in deze blog haar ervaringen met de Huis van je Leven Methode met de doelgroep ouderen:

 

Trainer Mirjam : ‘Groepen ouderen aan het einde van hun werkzame leven komen met allerlei vragen in aanraking. Natuurlijk liggen de vragen rondom het zinvol invullen van hun tijd bovenop. Hobby’s, vrijwilligerswerk, mantelzorg. Maar door alle kamers van het huis langs te gaan, komen er op een heel veilige manier ook andere, lastige issues aan de orde: relatieproblemen, alcohol, eenzaamheid. Het mooie van het Huis vond ik, dat het mensen uitnodigt breder en dieper te kijken, maar dat de cliënt zelf aan het stuur blijft'. 

 

Mirjam gebuikt de methode in groepen in de functie van  mantelzorgcoach.